Login / E-mail:    Hasło:
Znajdź ofertę pracy/praktyk/staży
Nowa strona już wkrótce. Zapraszamy!
Szukaj: branża: wykształcenie:
Strona główna > Co warto wiedzieć > Zasady rozmowy z pracodawcą
Zasady rozmowy z pracodawcą
2010-03-16 10:08:09 ,  Co warto wiedzieć  ( 6400 )

Przygotowując sie do rozmowy z pracodawcą należy pamiętać o następujących zasadach:

  • Wchodząc na rozmowę bądźmy nastawieni pozytywnie i uśmiechajmy się. Powinniśmy powiedzieć "dzień dobry", wymieniając, jeśli to możliwe, nazwisko naszego rozmówcy.
  • Należy siedzieć prosto i patrzeć na swego rozmówcę. Kontakt wzrokowy jest bardzo ważny, bo rozmowa jest czymś więcej niż tylko wymianą słów. Patrząc na swego rozmówcę, starajmy się odbierać także sygnały niewerbalne i gesty, zauważać mimikę, wyraz oczu itp.
  • W czasie rozmowy nie wolno palić, nawet wtedy, gdy otrzymamy pozwolenie.
  • Bądźmy sobą. Starajmy się zachowywać tak, jak zwykle. Nie bójmy się żartować, ale nie przesadzajmy.
  • Słuchajmy uważnie, ale jeśli czegoś nie zrozumieliśmy, nie bójmy się o tym powiedzieć.
  • Odpowiedzi należy udzielać z rozmysłem.
  • Powinniśmy być uprzejmi, dokładni i szczerzy.
  • Starajmy się wykorzystać rozmowę do jak najpełniejszego zaprezentowania swoich atutów.

W trakcie rozmowy kwalifikacyjnej kandydat mówi przez około 60% czasu jej trwania, a pracodawca przez około 40% czasu. W praktyce pracodawcy często mówią za dużo i proporcja ta zmienia się na 30/70 lub nawet 20/80. Od nas zależy, czy poprawimy ją na swoją korzyść. Pamiętajmy, że nasz rozmówca podejmie decyzję tylko na podstawie analizy naszego życiorysu i tego, co mu podamy w czasie rozmowy. Jeśli nie będziemy dużo mówić, nie dowie się o nas dużo i prawdopodobnie nie zaoferuje nam pracy.
Za wszelką cenę powinniśmy unikać krótkich odpowiedzi. Jeśli odpowiadamy tylko "tak" lub "nie", tracimy możliwości. Nie oczekujmy, że rozmówca swoimi pytaniami da nam okazję korzystnej prezentacji, ale większość pytań, nawet tych pozornie niezbyt wygodnych, może być okazją do przedstawienia naszych zalet. Nawet na tak proste pytanie, jak:  

"Więc przeniósł się pan z firmy X do firmy Y?"

nie należy odpowiadać tylko "tak". Jest to świetna okazja do uzasadnienia tej zmiany i pokazania, jakich nowych zadań się podjęliśmy i jakie nowe doświadczenia zdobyliśmy.
Powinniśmy pamiętać, że rozmowa to nie przesłuchanie, ale dialog. Możemy więc zadawać pytania, byle inteligentne, świadczące o naszej wysokiej motywacji do pracy i zainteresowaniu firmą. Pamiętajmy, żeby pod koniec rozmowy podziękować pracodawcy za rozmowę z nami. Nawet jeśli nie otrzymamy propozycji pracy, starajmy się być uprzejmi, nie okazujmy zniecierpliwienia i złości. Być może w przyszłości będziemy jeszcze mieć kontakt z tym pracodawcą.
Należy jednak pamiętać, że wywiad nie polega tylko na zadawaniu pytań. Równie istotnym jego elementem jest słuchanie, rozumienie i analizowanie treści. Okazuje się, że wiele problemów w komunikowaniu się wynika z barier utrudniających lub uniemożliwiających słuchanie i rozumienie wypowiedzi innych osób.
Do czynników zakłócających słuchanie i rozumienie wypowiedzi należy:

  1. Prowadzenie dialogu wewnętrznego z samym sobą - w trakcie czyjejś wypowiedzi bardzo często zastanawiamy się, co powiedzieć, jak zareagować, jaką podjąć decyzję itp. Cała nasza uwaga zwrócona jest ku rozwiązywaniu tych problemów, a treści przekazywane w tym samym czasie przez drugą osobę przestają mieć jakiejkolwiek znaczenie. Po prostu przestaje się słuchać;
  2. Brak zainteresowania wypowiedzią drugiej osoby - nader często rozmówcy z góry zakładają, że druga osoba nie ma niczego ważnego do powiedzenia, bo są np. młodsi lub starsi, bardziej lub mniej wykształceni itp.
  3. Selektywne słuchanie - jeżeli słuchacz ma inne poglądy niż mówiący, to naturalną konsekwencją jest ignorowanie informacji niezgodnych z jego przekonaniami i systemem wiedzy. Poszukiwanie i wychwytywanie tylko danych potwierdzających to, co wiemy, do czego jesteśmy przekonani i w co wierzymy, okazuje się zachowaniem powszechnym.
  4. Psychologiczny efekt "halo" - okazuje się, że ludzie postępują na ogół zgodnie z regułą "podobny do mnie - dobry, niepodobny - zły". Podobieństwo to może dotyczyć wyglądu zewnętrznego (strój, sposób uczesania), poglądów ("myśli tak jak ja") i zainteresowań ("ceni taką samą literaturę, ogląda te same filmy"). Jeżeli postrzegamy rozmówcę jako tego "dobrego", to wszystko, co powie i jak się zachowa, jesteśmy skłonni interpretować na jego korzyść.
  5. Pierwsze wrażenie - jest ono niezwykle istotne, bo bardzo trwałe. Niekiedy cała rozmowa kwalifikacyjna nie jest w stanie zmienić pierwszego wrażenia, jakie kandydat wywarł na prowadzącym rozmowę.
  6. Uleganie stereotypom - w naszej świadomości obecnych jest szereg stereotypów zniekształcających nasze postrzeganie świata.
  7. Czynniki zewnętrzne - poważną barierę uniemożliwiającą słuchanie, a tym samym skuteczne prowadzenie rozmowy, stanowi brak komfortu (niewygodne krzesło, złe oświetlenie, brak klimatyzacji) oraz jego nadmiar (zbyt miękki fotel).
  8. Fizyczny i psychiczny stan osób biorących udział w rozmowie - ogromną przeszkodę stanowią problemy osobiste, złe samopoczucie, choroba, zmęczenie itp.

Przygotowując się do rozmowy kwalifikacyjnej należy również pamiętać, że istnieje pięć sposobów komunikowania się: słuchanie, pisanie, mówienie, czytanie oraz komunikowanie niewerbalne. Badania wykazują, że najwięcej czasu spędzamy słuchając, natomiast sygnały niewerbalne wysyłamy równolegle podczas słuchania i mówienia. Mowa służy głównie do przekazywania informacji, natomiast formy pozasłowne ustalają stosunki miedzy ludźmi, przekazują informacje o ocenach rozmówców. Najbardziej szczerym organem są nasze oczy. Istnieje stara maksyma:
Kiedy z kimś rozmawiasz, patrz mu prosto w oczy. Można z nich odczytać najbardziej skrywane odczucia rozmówców. Zazwyczaj podczas przyjacielskiego kontaktu wzrokowego patrzymy partnerowi w oczy przez 3/4 rozmowy. Osoba, która patrzy na nas przez mniej niż 1/3 czasu trwania wymiany poglądów, jest odbierana często jako nie wzbudzająca zaufania, nerwowa czy nieśmiała. Patrzenie na rozmówcę dłużej niż 3/4 czasu rozmowy świadczy o zainteresowaniu osobą, a nie problemem.
Patrzenie na twarz rozmówcy jest oznaką przyjaznego nastawienia. Taka osoba postrzegana jest jako szczera, życzliwie nastawiona i otwarta. Jednak na samej twarzy wyróżnić można kilka obszarów:

  • gdy patrzymy na czoło, wprowadzamy uroczysty, podniosły nastrój;
  • patrząc w oczy, nawiązujemy bliższy kontakt sprzyjający omawianiu interesów i dochodzeniu do porozumienia;
  • patrząc na usta, wyglądamy, jakbyśmy chłonęli słowa - kreujemy atmosferę bliskości i zażyłości graniczącą z nastrojem intymnym.

Każdy, kto zamierza wykorzystywać swoje oczy w rozmowie, powinien pamiętać o trzech rzeczach:

  • Mowa ciała to wszystkie gesty, ruchy mięśni, spojrzenia itp., jakie wysyłamy w przestrzeń. Nie wolno żadnego z nich odczytywać w oderwaniu od pozostałych.
  • Twój rozmówca może być lepszym aktorem niż ty ekspertem.
  • Twój rozmówca może być lepszym ekspertem niż ty aktorem.

 

 

Porady dotyczące szukania pracy są równiez dostepne na blogu https://interviewme.pl/blog

Autor:  Biuro Karier
Dla pracodawcy
Najnowsze oferty

Oferty pracy: Bielsko-Biała
Praca dla studentów, Oferty pracy dla studentów, dla studentów Jooble
jooble, oferty, Jobs
Biuro Karier
43-309 Bielsko-Biała
ul. Willowa 2, bud. L, pokój L317A
tel./fax +48 (33) 8279419
e-mail: biurokarier@ath.bielsko.pl
© 2009-2017 Biuro Karier ATH. Wszystkie prawa zastrzeżone. Projekt i wykonanie: ACI
Strona Biura Karier powstała dzięki współfinansowaniu przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.